هوافضا و هوانوردی/دانشگاه سماپران

ویژه ی دانشجویان هوانوردی


اجزای اصلی موتور جت


اجزای اصلی موتورهای جت

1- کمپرسور:
کمپرسورها وظیفه متراکم کردن هوای ورودی را بر عهده دارند. کمپرسورها بر دو نوع هستند: 1- کمپرسورهای محوری 2- کمپرسورهای شعاعی یا گریز از مرکز. کمپرسورهای محوری که در اکثر موتورهای جت امروزی استفاده می شود، از چند طبقه فن یا پنکه به تعداد مشخص (دو یا بیشتر) تشکیل شده است که هرچه به سمت درون بیشتر پیش برویم، از زاویه پره های فن ها کاسته می شود و همچنین توسط همین تیغه ها یا پره ها، به سیال جهت حرکت داده شده و با کاهش زاویه پره ها، به فشار سیال یا هوا افزوده و از سرعتش کم شده و در نتیجه متراکم می گردد. اما در کمپرسورهای شعاعی یا گریز از مرکز، که بیشتر در موتورهای گازی ساده یا قدیمی کاربرد داشته است، در اصل هوا به یک مانع برخورد کرده و سپس توسط پره های آن به قسمت دیفیوژر یا کاهنده سرعت منحرف می شود که این فرآیند با ازدیاد فشار همراه است، در نتیجه هوا متراکم می گردد.


2- سیستم احتراق:

سیستم احتراق، شامل سوخت پاش، جرقه زن و اتاقک و لوله احتراق می گردد. فرآیند انفجار در درون لوله های احتراق صورت می پذیرد که این عمل با وارد شدن هوا به اتاقک و مخلوط شدن آن با سوخت سپس انفجار آن به وسیله شمع جرقه زن انجام می شود. انژکتور Injector وسیله است که با استفاده از نیروی موتور، سوخت را به پودر تبدیل می کند و حکمت این کار در بهتر مشتعل شدن در صورت تبدیل به پودر نهفته است. البته سوخت قبل از ورود به انژکتور، مقداری گرم شده تا برای احتراق آماده تر باشد. ابتدا انژکتور سوخت را روی هوای متراکم می پاشد و سپس این مخلوط آماده انفجار است که به وسیله شمع جرقه زن، این عمل صورت می گیرد.



3- سیستم توربین:

در اینجا، ابتدا هوای منفجر شده به پره های توربین برخورد کرده و نیروی لازم جهت گرداندن کمپرسور و مکش هوا برای سیکل بعدی تولید می شود که این نیرو به وسیله میله (شفت)ی به کمپرسور انتقال داده شده و باعث حرکت آن می شود. قبل از توربین، استاتور توربین وجود دارد که برای تنظیم جهت حرکت سیال (هوا) برای ورود به قسمت توربین به کار می رود. توربین ها نیز به دو دسته محوری و شعاعی تقسیم می شوند که نوع محوری چند طبقه است. چون دمای کارکرد توربین بسیار بالا می باشد، در ساخت آن از آلیاژهای مخصوصی استفاده می شود.



4- سیستم خروج گازهای داغ:

این سیستم، در حقیقت تولید تراست واقعی را برای رانش هواپیما به جلو می کند و سهم اصلی را در تولید و توضیع فشار دارد. در مدل های متحرک، زاویه پره های شیپوره انتهایی موتور برای میزان کردن فشار قابل تنظیم است. گفتنی است سیستم پس سوز یا After Burner بعد از این بخش نصب می شود. به این قسمت، نازل Nozzle هم گفته می شود.


سیستم های دیگر:
سیستم کشش برگردان یا Thrust Reversation System:

در سیستم کشش برگردان، به وسیله دریچه هایی، نیروی تراست موتور برعکس می شود، بدین صورت که خلبان در هنگام فرود نیروی برگردان را فعال ساخته و از آن به عنوان ترمز استفاده می کند، یعنی نیروی موتور در جهت عکس اعمال می شود.
 



 

سه شنبه 6 تير 1391برچسب:قطعات هواپیما,

|
 
تشریح موتورها

 

موتورهای هواپیما خود به چند دسته اساسی تقسیم می شوند:

توربوفن Turbo Fan

توربوجت Turbo Jet

توربوپراپ Turbo Prop

پالس جت Pulse Jet

پرشر جت Pressure Jet

رم جت Ram Jet

سکرام جت Scram Jet





در حقیقت، تمام موتورهای هواپیما که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توریبن گازی هستند که در زمانهای دورتر استفاده می شده است. از موتورهای توربین گازی بیشتر برای تولید برق نه تولید نیروی رانش استفاده می شود. موتورهای هواپیما (درحالت کلی موتورهای جت)کلاً بر پایه ی موارد زیر کار می کنند:

هوا از مدخل وارد موتور جت شده و سپس با چرخاندن توربین نیروی لازم را برای مکش هوا برای سیکل بعدی آماده کرده و خود از مخرج خارج می شود. در این حالت فشار و سرعت هوای خروجی، بدون در نظر گرفتن استهلاک و اصطکاک، با سرعت و فشار هوای ورودی برابر است. سیکل کاری موتورهای جت پیوسته است، این بدین معناست که هنگامی که هوا وارد کمپرسور می گردد، به سوی توربین عقب موتور رفته و آن را نیز همراه با خروج خود به حرکت در می آورد، یعنی نیروی لازم برای مکش در حقیقت به وسیله توربین انتهایی موتور تولید شده است و بدین گونه است که همزمان با ورود هوا به کمپرسور، توربین نیز به وسیله نیروی تولید شده توسط سیکل قبلی در حال چرخش است و نیروی آن صرف چرخاندن کمپرسور می شود. در این فرآیند، دوباره نیروی تولید شده توسط این سیکل به توربین داده شده و توربین نیروی لازم جهت ادامه کارکرد موتور را فراهم می آورد.

 


ادامه مطلب

سه شنبه 6 تير 1391برچسب:قطعات هواپیما,

|
 


به وبلاگ من خوش آمدید.
musa.hasannezhad35@yahoo.com

چگونه خلبان شویم؟
boeing747
airbus
آینده توسط ایرباس
a 300
a 320
...AirAsia becomes first
عکس(photo gallery)
Airbus cockpits
Airbus cabin
ICAO
انکس های ICAO
مناطق ایکائو
takeoff and landing
سازمان هواپیمایی کشوری
اویونیک
نوار زمانی اویونیک
پرواز
اهمیت دید در پرواز
تکنولوژی برتر پرواز
پرواز موفق نخستین هواپیمای خورشیدی
ATIS چیست؟
پرواز یک هواپیما(1)
پرواز یک هواپیما(2)
اخبار هواپیمایی
تعمیر و نگهداری هواپیما(A&P)
معرفی رشته ی(A&P)
هوانوردی(aviation)
گواهینامه های خلبانی
تاریخچه خلبانی
آشنایی با جعبه سیاه
حروف الفبای هوانوردی
وینگلت(winglet)
RQ 170
BOEING 797
ایران ایر(IranAir)
تشریح قطعات هواپیما
تشریح موتورها
ترمز هواپیما
SU-27 Flanker
آنتونف
نمایشگاه فارنبرو 2012
ایرباس برنده 16،9 میلیارد دلار شد.
(بوئینگ)Boeing
فرودگاه(Airport)
هلیکوپتر(Helicopter)
پرواز هلیکوپتر و انواع آن
سریع‌ترین بالگردهای جهان
آرشیو سوانح هلیکوپتر
هواپیما(Aircraft)
ساختمان هواپیما(1)
ساختمان هواپیما(2)
ساختمان هواپیما(3)
cessna 172/182
Piper PA28 Warrior
دانلودها (free download)

 

موسی حسن نژاد

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هوافضا و هوانوردی/دانشگاه سماپران و آدرس samaparan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فروشگاه اینترنتی آنکو
..::AVIATION SHOP::..
بچه های کاربردی ملایر
هوا فضا(نجوم)
هوا فضا(نجوم)
هوا فضا(نجوم)
نقشه كشى صنعتى
راههاى بى انتها
مهندسى حرارت و سيالات
sh power electrical engineer of lorestan university
علمی
ردیاب خودرو

 

 

فروش کتاب private pilot manual با قیمت باور نکردنی...
فروش بلیط چارتری هواپیما
هواپیمایی معراج سفیر دیگر کشور ایران در آسمان بین الملل شد.
دریافت اولین گواهی‌نامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی
آموزش پرواز با پاراگلایدر (مقدماتی تا پیشرفته)

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 358
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 367
بازدید ماه : 665
بازدید کل : 397466
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 358
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 367
بازدید ماه : 665
بازدید کل : 397466
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1